პატიოსანი ესე მონასტერი ახალი ათონისა

Main Article Content

ირმა კვაშილავა

ანოტაცია

უწინ საქართველოს სამეფო ხელისუფლებას ეკლესია-მონასტრები მრავლად ჰქონდა. ერის ცხოვრებაში კულტურის შემტანი მაშინ სარწმუნოება იყო. XIX ს-ის სამონასტრო ცხოვრება დიდად განსხვავდებოდა განვითარებული შუა საუკუნეების პერიოდისაგან, თუმცა, მონასტრის მთავარი დანიშნულება, როგორც სამზრუნველო სავანისა, არ შეცვლილა. ნაშრომში ასახულია XIX საუკუნის70-იან წლებში, სოხუმში ნიკოფსიის//ანაკოფიის ადგილას დაარსებული მონასტრის - ამ არაქართული კულტურის კერის დანიშნულება. მას რუსული სახელმწიფოს ხელისუფლების განმტკიცების გარდა, მისიონერული მიზნებიც ჰქონდა. მაგალითად, აფხაზეთი მართლმადიდებლურ სარწმუნოებას დაბრუნებოდა. რაც მთავარია, სოხუმის ახალი ათონის მონასტერში არსებული მკაცრი ტიპიკონი, რაც წესრიგს განაპირობებდა, ძველი ათონის ტიპიკონის მსგავსი იყო. სწორედ ხანგრძლივი პრაქტიკული გამოცდილება გახდა იმ წარმატების საწინდარი, რასაც ახალი ათონის მძლავრმა მონასტერმა უმოკლეს დროში მიაღწია. მათი მოღვაწეობის უანგარობის შეფასება საკვლევი საკითხის მიზანს წარმოადგენდა.

საკვანძო სიტყვები:
ახალი ათონი, სამონასტრო ცხოვრება, ნიკოფსია, არაქართული კულტურის კერა, ტიპიკონი
გამოქვეყნებული: Dec 17, 2022

Article Details

როგორ უნდა ციტირება
კვაშილავა ი. (2022). პატიოსანი ესე მონასტერი ახალი ათონისა. ცხუმ-აფხაზეთის მეცნიერებათა აკადემიის შრომები, 22, 82–94. https://doi.org/10.52340/ptaas.2022.22.09
გამოცემა
სექცია
ეთნოლოგია
ავტორის ბიოგრაფია

ირმა კვაშილავა, ცხუმ-აფხაზეთის მეცნიერებათა აკადემია

ისტორიის დოქტორი, ცხუმ-აფხაზეთის მეცნიერებათა აკადემიის აკადემიკოს გიორგი ჩიტაიას სახელობის ეთნოლოგიის ინსტიტუტის უფროსი მეცნიერ-თანამშრომელი, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი ისტორიისა და ეთნოლოგიის ინსტიტუტის უფროსი მეცნიერი თანამშრომელი

E-mail: irma.kvashilava@tsu.ge